Απόδειξη της αστικοποίησης αλλά και δείκτης των συγκοινωνιακών ηθών ενός λαού, είναι η κυκλοφορία των ταξί. Στην Αθήνα λόγου χάρη κυκλοφορούν περισσότερα ταξί απ’ όσα στη Νέα Υόρκη, χωρίς αυτό να λύνει το κυκλοφοριακό μας πρόβλημα ή να κάνει τους ταξιτζήδες πλουσιότερους (παρά τις νέες αυξήσεις - μπούμερανγκ), άσε που στην αμερικανική μητρόπολη για να υπολογίσεις το ποσό που θα πληρώσεις με τις προσθαφαιρέσεις και τα φιλοδωρήματα, χρειάζεσαι λογιστή.
Ενίοτε, ο τρόπος λειτουργίας των κατά περίσταση μισθωμένων αυτών οχημάτων, μαρτυρά το πολιτιστικό ή και το πολιτικό επίπεδο μιας χώρας. Έτσι, εκτός από την απόσταση της διαδρομής, το αντίτιμο μιας κούρσας μπορεί να εξαρτάται από τις διαθέσεις του οδηγού, το μέγεθος του ταξί ή από το αν θα περάσετε από γέφυρια, ποτάμια και σήραγγες. Καλά ταξίδια και καλή τύχη.
Λονδίνο (Αγγλία)
Όσο εμβληματικές είναι οι γόνδολες για τη Βενετία, είναι και τα ταξί για το Λονδίνο. Και περίπου το ίδιο ακριβά (αν και περίπλοκα στις χρεώσεις τους). Για παράδειγμα, για τα πρώτα 361 μέτρα ή 77,6 δευτερόλεπτα (!) κούρσας, πληρώνετε 2 λίρες Αγγλίας (2,9 ευρώ) γι’ αυτό που θα μπορούσαν απλώς να αποκαλέσουν «σημαία». Οι χρεώσεις/μετρήσεις αλλάζουν στις αργίες, τα Σαββατοκύριακα και από τις 10 το βράδυ ως τις έξι το πρωί τις καθημερινές: π.χ. στη «διπλή ταρίφα» πληρώνετε πάλι 2 λίρες αλλά ανά 238.2 μέτρα ή 51.2 δευτερόλεπτα κούρσας.
Ρώμη (Ιταλία)
Κίτρινα και λευκά, τα ταξί αυτά μπορεί να μη σταματήσουν ακόμη κι αν είναι ελεύθερα. Υπάρχουν τα «επίσημα» (με ταξίμετρο) και τα «ιδιωτικά» (συνήθως βανάκια έξι ατόμων). Υπολογίστε πάντως, ότι η μέση ταρίφα από το αεροδρόμιο του Fiumicino ή του Ciampino για το κέντρο της Ρώμης ότι θα σας στοιχίζει περί των 50 ευρώ με τα επίσημα ταξί και 37 (δυο επιβάτες) με τα βανάκια.
Σαϊγκόν (Βιετνάμ)
Θα βρείτε τα πάντα, από water taxi μέχρι ποδηλατοταξί και ταξί-παπί. Τα αυτοκίνητα που είναι και τα πιο ασφαλή, έχουν σημαία 8.000- – 12.000 ντόνγκ που είναι το επίσημο νόμισμα (δηλαδή περίπου 0,39 ώς 0,60 ευρώ) για το πρώτο χιλιόμετρο, ενώ πολύ δύσκολα μια διαδρομή σας θα ξεπεράσει τα 25.000 ντόνγκ, ήτοι τα 1,23 ευρώ.
Μάλε (Μαλβίδες)
Aν δεν χρησιμοποιήσετε το εικονιζόμενο αεροταξί, εδώ οι τιμές είναι πάγιες και υπολογίζονται στη ρουφία (Rf), όπου η ισοτίμία είναι 1 ευρώ=12,50 ρουφίες. Άγνωστο γιατί, πληρώνετε μόνο 10 ρουφίες αν καλέσετε το ταξί και 15 αν το πάρετε στο δρόμο. Και στις δυο περιπτώσεις χρεώνουν επιπλέον 5 ρουφίες για τις αποσκευές.
Όσλο (Νορβηγία)
Σημαία από 46 ώς 51 κορώνες Νορβηγίας (NKR), πληρώνετε δηλαδή 5,60 ώς 6,28 ευρώ), με χρέωση10 ως 16 κορώνες το χιλιόμετρο χλμ. (1,23 ώς 1,97 ευρώ).
Κοπεγχάγη (Δανία)
Tα περισσότερα ταξί σήμερα εκεί είναι Mercedes Benz. Η σημαία πέφτει στις 22 κορώνες (KR) που ισούνται με 2,9 ευρώ και στη συνέχεια, πληρώνετε 10 κορώνες/χλμ, δηλ. 1,34 ευρώ και 12 κορώνες (1,62 ευρώ) τη νύχτα και τα Σ/Κ.
Νέα Υόρκη (ΗΠΑ)
Θα χρειαστείτε λογιστή: όχι τόσο για τη σημαία των 2 δολαρίων όσο για τη χρέωση των 0,3 δολαρίων για κάθε 1/5 του μιλίου και των 0,20 δολαρίων αν έχετε κολλήσει σε κίνηση. Μεταξύ 8 το βράδυ και 6 το πρωί προστίθενται άλλα 0,50 δολάρια στο κόστος της διαδρομής. Ο επιβάτης επιβαρύνεται με διόδια για γέφυρες και σήραγγες και με φιλοδώρημα 10% επί της συνολικής χρέωσης (0,50 δολάρια ελάχιστο φιλοδώρημα).
Πεκίνο (Κίνα)
Αναλόγως με το μέγεθος του ταξί (!), θα πληρώσετε:
Τα κόκκινα xiali που είναι και τα πιο φθηνά, 1,2 γιουάν (0,11 ευρώ)/χλμ ή 10 γιουάν (0,94 ευρώ) για τα πρώτα 3 χλμ. Μετά έρχονται τα μεγαλύτερα ταξί των 1,6 γιουάν (0,15 ευρώ) /χλμ, πολλά απ’ αυτά είναι κόκκινα Citroen, ενώ τα ακριβότερα είναι τα VW Santana 2000 που κοστίζουν 12 γιουάν (1,13 ευρώ) για τα πρώτα 4 χλμ και 2 γιουάν (0,18 λεπτά) για κάθε επόμενο χλμ. Μεταξύ 11 το βράδυ και 6 το πρωί, ισχύει επιβάρυνση 20%.
Μομπάσα (Κένυα)
Υπολογίστε 20 – 300 σελίνια Κένυας (Ksh), ήτοι 0,20 έως 3 ευρώ, από το σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι το κέντρο της πόλης. Η μεγάλη διαφορά στην εκτίμηση, έχει να κάνει με τα κέφια του οδηγού σας.
Σάο Πάολο (Βραζιλία)
Βεβαιωθείτε ότι το ταξίμετρο δουλεύει και απαιτείστε να τεθεί σε λειτουργία. Η έλλειψη επιθυμίας ανάλογων υπολογισμών του κόμιστρου από τον οδηγό, είναι ο λόγος που δεν είναι διαθέσιμες μετρήσεις για τα βραζιλιάνικα ταξί. Υπολογίστε πάντως ότι τα ραδιο-ταξί είναι 30% ακριβότερα από τα κανονικά αλλά δεδομένου του αφόρητου traffick και των αποστάσεων της πόλης οι τιμές μπορούν κάλλιστα να εκτοξευθούν στο συν άπειρο. Καλό είναι να έχετε ρωτήσει στο ξενοδοχείο σας πόσο πάνω κάτω θα σας κοστίσει μια διαδρομή, ώστε να μπορείτε να τη διαπραγματευτείτε.
Κάιρο (Αίγυπτος)
Σταθερές ταρίφες και απολύτως διαπραγματεύσιμες. Από το κέντρο προς το αεροδρόμιο θα πληρώσετε 25-30 λίρες Αιγύπτου (3,30-4 ευρώ).
Το κείμενο γράφτηκε για τo περιοδικό Homme
Αρχική φωτό από εδώ
για τις άλλες, click on them
2 comments:
Φυγαμε για Μαλε!
Έχεις βρεθεί εκεί;
Post a Comment